Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Ervaringen met MIX 84 :

 

  • Het beklemmend gevoel is weg
  • Ik kan terug vrij ademhalen
  • Chronische last met ademhalen verdwenen in 2 maanden
Meer info

Bachbloesem MIX 84 helpt je vrijer ademhalen 

  • spanningen te minderen
  • emoties te balanceren
  • nieuwe aanval te vermijden
  • kalmer te worden
  • verdriet en pijn te verzachten
Meer info

Wat zijn Bachbloesems ? 

 

 

  • vloeibare, druppelvormige extracten van planten
  • buigen negatieve emoties om in hun positieve pool
  • zijn 100% natuurlijk en geeft geen enkele bijwerking
Meer info

Persoonlijke bachbloesem mix :

  • Specifieke mix op maat 
  • Op basis van je specifieke klachten
  • Rekening houdend met je karakter 
  • Vraag gratis advies aan Tom

 

Meer info

Gratis boek

 

 

 

 

 

Noteer nu je e-mail adres hieronder en download gratis het boek waarin alles over Chronische hyperventilatie duidelijk beschreven staat!
 

 

E-mail adres:  Verzenden

Welke ademhalingsoefeningen bestaan er bij chronische hyperventilatie?

 
Ademhalingsoefeningen bij chronische hyperventilatie

Het kan mogelijk zijn een aanval van hyperventilatie te onderbreken door ademhalingsoefeningen te doen. Bij het ontstaan van angstgevoelens of een aanval, is het verstandig zo rustig mogelijk trachten te ademen. De klachten kunnen hiermee verdwijnen.


Hyperventilatie: enkele ademhalingsoefeningen uitgelegd

Hier de eerste oefening die je bij een aanval van hyperventilatie of opkomende paniek kan proberen:
Tracht een rustige ademhaling te bekomen door drie seconden lang in te ademen en zes seconden de tijd te nemen om uit te ademen. Tel langzaam mee: in, twee, drie en uit twee, drie, vier, vijf, zes enzoverder. Eventueel kan je ook neuriën bij het uitademen. Ga hierbij rechtop zitten, tracht de borstkas stil te houden en alleen via de buik te ademen. Houd je handen op je buik en voel hoe deze door de ademhaling op en neer gaat.

Ook zou je kunnen ademen via een pijp die ongeveer veertig centimeter lang is en een doorsnede van twee à drie centimeter heeft, zodat het koolzuurgehalte weer stijgt.
Hetzelfde effect wordt bereikt, wanneer je enkele minuten in een plastic zakje ademt. Dit zakje dien je dan over de mond en de neus te houden, maar niet geheel afsluitend.

Je zou jezelf ook kunnen proberen af te leiden van de opkomende angstaanval, door bijvoorbeeld hardop te gaan lezen of oefeningen te doen zoals kniebuigingen.


Hyperventilatie: naast ademhalingsoefeningen ontspanningsoefeningen

Naast ademhalingsoefeningen, kunnen ook ontspanningsoefeningen nuttig zijn bij chronische hyperventilatie. Het is namelijk zo dat hyperventilatie vaak een teken is van een jachtige levensstijl of dat de belasting groter is dan je ‘belastbaarheid’. Of anders gezegd: mensen die teveel hooi op hun vork nemen en niet op tijd ontspanning zoeken, kunnen last krijgen van hyperventilatie.

Om meer inzicht te krijgen in je eigen levensstijl, kun je gedurende enkele weken een ‘klachtenboek’ bijhouden. Hierin noteer je het verloop van de klachten per dag en tevens wat je voorafgaand en tijdens deze klachten deed. Terugkijkend kun je zo na die enkele weken misschien een patroon ontdekken welke situaties de klachten uitlokten. Ook kan je nagaan of je tijdens deze dagen teveel activiteiten in één dag hebt verricht. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om te gaan plannen wanneer en hoe lang je pauzes in een dag zou moeten inlassen.

Wat betreft ontspanning in het algemeen, is het mogelijk dat je baat hebt bij meditatie. Om de spanning in je lichaam te voelen, kun je oefeningen doen waarbij je alle spieren van de romp aanspant. Vervolgens ontspan je telkens weer een gedeelte, tot je geheel ontspannen bent.

Door hiermee te oefenen kan je ervaren dat je meer controle krijgt over de ontspanning van je spieren: jij bent de baas. Ook dit kan je gebruiken tijdens een aanval.